Om du är missnöjd med ett beslut kan du också vända dig utanför ERGO Försäkring för att få råd och tips hur du kan gå vidare eller låta frågan bli prövad.
Konsumenternas försäkringsbyrå
Konsumenternas Försäkringsbyrå ger privatpersoner oberoende och kostnadsfri vägledning om försäkring och pension men prövar inte tvister. Konsumenternas Försäkringsbyrå gör också oberoende jämförelser av privata försäkringar och pensionsförsäkringar.
Telefon: 0200-22 58 00.
Allmänna Reklamationsnämnden (ARN)
Nämndens avdelning för försäkringsfrågor prövar tvister inom försäkringsområdet. Nämnden prövar dock inte tvister rörande medicinska bedömningar. Endast privatpersoner kan vända sig till ARN. ARN:s beslut är en rekommendation om hur tvisten bör lösas. ARN har ingen rådgivning.
Personförsäkringsnämnden
Personförsäkringsnämnden prövar tvister gällande personförsäkring mellan dig som konsument och ditt försäkringsbolag. Personförsäkringsnämnden prövar också när du som konsument nekats - helt eller delvis - att teckna eller förnya en försäkring som du ansökt om. Prövningen är kostnadsfri och förfarandet är på svenska. Besluten är rådgivande för försäkringsbolagen.
Ansvarsförsäkringens Personskadenämnd
Nämnden prövar frågor om ersättning för personskada på skadeståndsrättslig grund inom ansvarsförsäkring och annan försäkring.
Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Konsumenternas Bank- och finansbyrå ger privatpersoner oberoende och kostnadsfri vägledning om betalningar, lån, sparande och pension och berättar hur du kan gå vidare i olika ärenden men prövar inga tvister. Telefon: 0200-22 58 00.
Konsumentverket
Konsumentverket ger oberoende vägledning till konsumenter. Konsumentverket svarar på frågor eller hjälper dig vidare till experter hos andra myndigheter, konsumentbyråer eller kommunal konsumentvägledning. Vägledningen finns på Konsumentverkets webbplats.
Telefon: 0771-525 525.
Kommunal konsumentvägledning
Många kommuner erbjuder kostnadsfri konsumentvägledning dit du kan vända dig för information och stöd. Besök din kommuns webbplats för mer information.
Allmän domstol
Du kan också alltid vända dig till allmän domstol för att få ditt ärende rättsligt prövat. Tänk på att du måste begära detta inom viss tid, den så kallade preskriptionstiden. Detta gäller även om ärendet är under prövning hos andra instanser. Om du har rättsskyddsförsäkring kan den ersätta en del av rättegångskostnaderna.
Preskription
Om du vill göra anspråk på försäkringsersättning måste du väcka talan mot ERGO Försäkring inom tio år från tidpunkten när det förhållande som enligt försäkringsavtalet berättigar till sådant skydd inträdde. Annars går rätten till ersättning förlorad. Om anspråk har framställts till försäkringsbolaget ERGO Försäkring inom denna tid, är fristen enligt första meningen sex månader från det att bolaget har förklarat att det har tagit slutlig ställning till anspråket.